Thief: The Dark Project
Datum vydání: 30.listopad 1998
Tvůrce: Looking Glass Studio
Engine: Dark Engine
První díl ze série her o zloději byla vytvořená na vlastním „temném“ enginu a přivedla nás do opravdu mysteriózního světa, města, nazvaného jednoduše The City. Zde se seznamujeme s hlavním hrdinou sérií Thief – Garrettem, současné povolání: kapsář – sirota. Jak už se tak učedníkům řemesla zlodějského stává, jednou je Garrett přichycen při krádeži neznámým, podezřelým mužem, který jak Garrett později zjišťuje, je vlivným členem frakce zvané Keepers (strážci). Garrett se tak pod rukou nového opatrovníka seznámí s řemeslem zloděje a časem se stává nejlepším ve své profesi.
O několik let později, kdy už pracuje na vlastní pěst, se jeho cesty opět – trochu nedobrovolně skříží se spolkem Keepers. Tento cech se snaží udržovat křehkou rovnováhu mezi dobrem a zlem a zdá se, že zabránit nejhoršímu může pomoci už jenom člověk s Garretovými schopnostmi. Náš hrdina se tak seznamuje se zvrácenými praktikami frakcí Hammerites (kladivouni) a Pagans (pohané) a pouští se do největšího dobrodružství svého života!
Za zmínku stojí, že v roku 1999 vyšla i edice Thief: Gold, která kromě toho, že opravuje některé bugy, rozšiřuje původní hru o 3 zcela nové urovně! Za poctivých 99 Kč si ji můžete dodnes koupit u Xzone zde
_______________________________________________________________________
Thief II: The Metal Age
Datum vydání: 21.květen 2000
Tvůrce: Looking Glass Studio
Engine: Dark Engine (vylepšený)
Další pokračování běželo na trochu zmodernizovaném Dark Engine, a proto nepřináší po grafické stránce mnoho novinek. Vylepšení se týká pouze větších textur, barev světla a efektů počasí. Větší změny se však naštěstí dočkalo chovaní AI, stráže tak již namísto po meči zkušeně sahají po spuštění alarmu a celkově jsou více iniciativní a také citliví, když se něco někde šustne..což vám zrovna hraní neulehčí 😉 Systém hraní je obohacen o několik vychytávek a ještě víc se zaměřuje na typické stealth prvky. Autoři zřejmě uznali, že to je ta správná cesta a proto se snaží svůj revoluční kousek co nejvíc odlišit od klasických akčních her.
Děj se odvíjí s časovým odstupem po událostech z jedničky. Přišla totiž „Doba kovu“ a jeho slitin a spolu s ní jsou tady nové technologie a mění se i město. Tvůrci hry tady trochu vtipně míchají některé výdobytky parního věku se středověkěm, ale hra tak získavá své kouzlo a opět něco výjiměčného. Hlavním záporákem se stáva šerif Truart, který se snaží brutálně vymítit z města kriminální živly a zdá se, že vůči Garrettovi cítí osobní zášť.
Truart jako bývalý člen Keeppers si zakládá novou frakci Mechanists (mechanici) a za pomoci výdobytků techniky chce uskutečnit své daleko rozsáhlejší a temnější plány. Garrett, kterému jde spíš o plný měšec než o záchranu světa, je opět chtíc – nechtíc vtáhnut do místních záležitostí a my společně s ním..
_______________________________________________________________________
Thief: Deadly Shadows
Datum vydání: 25.květen 2004
Tvůrce: Ion Storm Inc.
Engine: Unreal-Engine 2
Zatím poslední díl o zloději Garrettovi se nesl ve znamení novinek. Většina vývojářů ze zaniklého Looking Glass studia přešla do nového Ion Storm inc., kde se přidali k tvůrcům prvních dvou dílů Deus Ex. Z názvu zmizela číslovka 3 s cílem jekési diferenciace od prvních dvou dílů a to kvůli nové základně hráčů na X-Box, kteří předtím tuto hru neznali.
Ano, hra byla poprvé vydána i na jiné platformy než PC. Vývojáři měli k dispozici nový Unreal-engine 2 a snažili se z něj vymáčknout maximum, což se jim povedlo na 100%. Přerod grafického hávu je ve hře hodně znát a další libůstky udělali z Thief: Deadly Shadows téměř hru roku: nebýt vydání famózní akce Half-life 2 v tomtéž roce..Nový Thief si tak odnesl alespoň cenu za nejlepší zvuky. A co je na trojce Thiefa tak nového?
Kromě už zmíněné grafické revoluce hra přinesla možnost přepínaní se z pohledu první do pohledu třetí osoby, což uvítalo hodně hráčů, hlavně těch Xboxových. Další libůstkou byla možnost přepnout se do režimu kamery, vydat se na procházku ulicemi města a hledat si další vedlejší úkoly.
Zajímavým řešením bylo i postupné odemykání částí města, mezi kterými se hráč mohl později volně pohybovat. Hra tak dostala jistou dávku nelinearity a to i díky tomu, že hlavní úkol jste mohli splnit více způsoby. Další vychytávkou byla možnost šplhat po zdech díky speciálním rukavicím nebo nakupovat a prodávat kradené zboží na černém trhu. No a nesmím zapomenout na vylepšený způsob otevírání zámků, ze kterého se tak stala někdy pěkně vypečená minihra.
Příběh samotné hry však dostává nádech megafilmu! Hra vás provede spoustou různých lokací, z kterých se mi nejvíc líbil přístav a jedna z nejstrašidelnějších lokací v historii pc her vůbec: Shalebridge Cradle. Bývalý dětský sirotčinec s blázincem, který sice kdysi lehl popelem, na vás dýchne nicméně jak se ukáže, jeho bývalí obyvatelé vás touto budovou proženou od špinavého suterénu až po nejvyšší patra podkroví, aby jste nakonec v závalu vlastního šílenství spáchal sebevraždu skokem z nejvyššího bodu!
Zrada tentokrát přichází z vlastních řad. Aby jste zabránili splnění ničivého proroctví, vydáte se na cestu hledání 5 artefaktů a potkáte staré známe členy Hammerites i Pagans. Bude záležet na tom, kolik zloděje se ukrývá v každém z vás aby jste obstáli ve velkolepém finále!
Trojku Thiefa si s chutí zahrajete i v roce 2020, protože atmosféra hry je prostě velmi unikátní – podmanivá a strašidelná, takovým zvláštním, Thiefovským způsobem..Dnes na podobnou atmosféru ve hrách nenarazíte. Těžko se to vysvětluje, pokud jste sérii nehráli, ale bez obav i dnes klidně začněte u trojky, nebudete litovat..
4 komentáře u „Předchozí díly“